maanantai 4. elokuuta 2008

Osta paperikone!

Mitä paperikoneelle tapahtuu, kun yritys päättää laittaa lapun tehtaan luukulle ja 100 metrinen laite jää käyttämättömäksi? Pitkään second hand-koneet valuivat Suomesta Kiinaan, Thaimaahan, Afrikan maihin ja muaalle kolmannen maailman valtioihin, kuten Voikkaan PK16 (Erikoissanomalehtipaperi), joka myytiin Filippiineille.

Enää ei kiinalainen paperitehdasta suunnitteleva yritys tähyile Suomesta käytettyä pari metriä leveää konetta vuosisadan alusta, vaan hankkii yli 10 metrisen uuden koneen esimerkiksi Metsolta. On kuitenkin edelleen maita, jonne suomalaiset second hand koneet kelpaavat.

Koneita kauppaavia nettisivustoja on useita. Second hand koneita välittää esimerkiksi suomalainen Varaoke International ja yksi useista netistä löytyvistä palveluista on Wotol. Siellä on tälläkin hetkellä myynnissä ainakin kaksi suomalaista kartonki- ja paperikonetta: Tako KK2 (3-kerros taivekartonki) ja Myllykoski PK5 (PCR- ja PCO-paperit). Mielenkiintoista tässäkin on se että Myllykoski ilmoitti jo vuonna 2006 romuttavansa viitoskoneen, joka on seissyt vuodesta 2002. M-real näyttää tarvitsevan kipeästi rahaa, koska on laittanut koneen myyntiin romutuksen sijaan. Onko tämä lyhytnäköistä ajattelua Euroopan ylikapasiteetti huomioiden?

Viime aikoina esimerkiksi UPM ja Stora Enso ovat kuitenkin romuttaneet koneita suoraan myymättä niitä minnekään estääkseen alaa vaivaavan ylikapasiteetin pahenemista. Näin kävi esimerkiksi Summan ykköskoneelle (sanomalehtipaperi) ja Voikkaan PK17:lle (MFS-paperi).

Suljetuista koneista myös Summan kaksi jäljellä olevaa konetta on paikallaan, kuten myös Voikkaan PK11 (MFC-paperi), PK18 (LWC-paperi) ja Kymin PK7 (hienopaperi). Voikkaan koneet myydään valmistamaan voimapaperia - siis tuotetta, joka ei kuulu UPM:n omaan tuotevalikoimaan. Kymin paperikone 7 ei löydy vielä myytävien koneiden listalta, kuten ei myöskään Tervasaaren PK6 (säkkipaperi).

Joidenkin vanhojen koneiden tulevaisuuden on myös veikkailtu liittyvän Venäjän valloitukseen, mutta todennäköisesti markkinoille mennään täysin uudella kalustolla tai hankkimalla jo olemassaoleva tehdas. Toisaalta onhan Changshun tehtaan tontillakin tilaa vielä usealle koneelle, mutta Kiinassa kalusto on ainakin oltava huippua, jotta saadaan kilpailuetua.

Ei kommentteja: