torstai 23. huhtikuuta 2009

Sunila kokonaan Stora Ensolle

Sunilan sellutehdas Kotkassa siirtyy kokonaan Stora Enson omistukseen. Stora Enso ostaa vähemmistöosuuden Myllykoski Paper Oy:ltä. Sunila jatkaa selluntoimituksia Myllykosken tehtaille ainakin seuraavat kolme vuotta. Harvestia toimittaa puun Sunilan tehtaalle myös jatkossa. Kauppa on tarkoitus viedä päätökseen kesäkuun loppuun mennessä.

Miksi Myllykoski Paper luopuu sellutehtaasta? Yksi vaihtoehto on että Myllykoski-ryhmällä on suunnitelmissa Myllykosken paperitehtaan sulkeminen, johon Myllykoski varautuu ylimääräistä sellukapasiteettia myymällä. Myllykosken lehdistötiedotteessa syyksi kerrotaan Myllykosken keskittyminen ydinliiketoimintaansa eli paperinvalmistukseen. Stora Enso maksaa 49% osuudesta Sunilassa 6 miljoonaa euroa eli saa tehtaan haltuunsa varsin edullisesti. Tehtaan kapasiteetti on 370 000 tonnia sulfaattisellua vuodessa.

Toinen vaihtoehto tulee Stora Enson puolelta: nyt yhtiöllä on Kotkassa kaksi tehdasta. Jatkossa on mahdollista että tehtaiden toimintaa tiivistetään tai toinen suljetaan. Ainakin Kotkan paperitehdas kaipaisi kovasti investointeja. Stora Enso oli jo aiemmin luopumassa Kotkan tehtaastaan, mutta sopivan ostajan puutteessa kauppa peruuntui. Onko Stora Ensolla käyttöä kahdelle sellutehtaalle Kotkassa? Olisiko järkevää kehittää toisesta tehtaasta suurempi yksikkö ja sulkea toinen? Toisaalta: toiminta saattaa jatkua myös entisellään - omistussuhteet vain muuttuvat. Todennäköistä kuitenkin on, että Sunila integroidaan tiiviisti Stora Enso-konserniin ja yhteistyötä esimerkiksi Kotkan tehtaiden kanssa tiivistetään, jolloin kustannuksia saadaan laskettua. Onkin mahdollista, että tehtaille tulee jatkossa yhteinen paikallisjohto ja Sunila jää erilliseksi yhtiöksi vain Stora Enson papereissa.

Yksityiskohtana mainittakkoon, että kaupan mukana Stora Ensosta tulee Suomen ainoa yksityisen rautatieyhtiön omistaja, kun Sunila Oy:n omistama Karhulan-Sunilan rautatie siirtyy kokonaan Stora Enson omistukseen. Merkittävää omistuksessa on se, että se todennäköisesti estää radan jatkamisen Hallan saarelle, jonne UPM-Kymmene on suunnitellut satamatoimintoja. Rata on aiemmin jatkunut saarelle siellä toimineiden Hallan sahan ja sellutehtaan tarpeita varten, mutta on purettu myöhemmin.

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Sunilan kemikaalien talteenottolinjan on vanhentunut ja uutta on jo suunniteltu. Mitä järkeä on laittaa rahaa uuteen talteenottoon, sehän on Sunilan tulevaisuuden ehdoton edellytys. Onko niin että Myllykoski Paper ei halua tehdä likaista työtä itse? Toisaalta Sunila on meren rannalla ja oletuksena on, että havupuuta Suomessa riittää jatkossakin. Tosin onko havusellulle markkinoita kotimaassa, markkinasellua ei taida olla järkevää täältä kovin kauas Eurooppaan raahat.
t.sellumies

Superkalanteri kirjoitti...

Sellutehtaana Sunila on pieni ja pieni sellutehdas ei tahdo menestyä ilman että sen yhteydessä toimii jalostusastetta nostava paperikone tai useampikin.

Stora Ensolla on (jälleen) Kymenlaaksossa pienellä alueella liikaa pienehköjä tehtaita, joten on varmaa, että joku saa lähteä ennemmin tai myöhemmin. Tämä oli havaittavissa myös toimitusjohtaja Karvisen puheista 1Q/09 tulosjulkistuksen yhteydessä.

Sunilan 50% osuudesta maksettu hinta 6 + 0,5 milj. eur. on pikkurahoja Stora Enson budjetissa ja jos verrataan esimerkiksi tehtaan sulkemisesta aiheutuvia kustannuksia.

paperiteekkari kirjoitti...

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Myllykoski+Paper+suunnittelee+massalomautuksia/1135245527577

Myllykoski suunnittelee massalomautuksia. Jos ja kun laitos suljetaan pitkäksi aikaa, epäilen että sitä ei enää milloinkaan avata tuotantoon. Tätä tukee yhtiön halukkuus irtautua Sunilan omistuksesta.

Voikkaa kirjoitti...

Paperiteekkari on nyt hieman hakusessa.

Nuo dramaattisesti uutisoidut "massalomautukset" koskevat kuitenkin vain max 90vrk lomautuksia vuoden 09 loppuun. Sama kuvio käytiin jo alkuvuonna ja niistä toteutui neljä viikkoa. Eli määräaikaisia ja kuitenkin lyhyitä jaksoja nuo toimenpiteet koskevat, eli nämä eivät millään tavalla yksistään ennakoi mitään loppua.

Siltikin Myllykosken tilanne on surkea. Koneet ovat vanhoja, tuotteet huonoja, tehtaalla on kapasitettiin nähden liikaa väkeä ja kermana kakussa: M-real omistaa tehtaasta 35%

Ilman nykyistä omistajaa tehdas olisi teipattu kasaan jo joitakin vuosia sitten. Toivotaan parasta.

Anonyymi kirjoitti...

Kyllähän siinä taitaa niin käydä , että Sunila ja Myllykoski molemmat suljetaan lopullisesti. Vanhojahan nuo ovat ja vaatisivat isoja investointeja, joihin ei varmaan ole halua tai rahaa.

Anonyymi kirjoitti...

Jos Sunila lopullisesti pysäytetään, niin tuntuuhan se hieman oudolta, että suomen kolmanneksi uusin sellukeitin kylmenee. Tosin integraatit jyräävät. 2 kilometrin putkilinjat saattaisivat tehdä hyvää, sekä Sunilan että Kotkan paperitehtaan energia taseille, toinen lämmittää merta ylimääräisellä lämmöllä, ja toinen tuottaa 2/3 osaa lämmöstään Venäläisellä maakaasulla. Kotkan tehtaalla taitaa olla vielä se pieni jäteliete ongelma, jota pitää kompostoida Haminan kaupungin vastustuksella entisen Summantehtaan pihoilla, Sunilasta taitaa löytyä kuorikattila jossa siitä ainakin osan voisi polttaa energiaksi, ja taas olisi höyryä paperitehtaalle tarjolla.

Eli jonkin asteinen integrointi tehtaiden välillä olisi varmaankin järkevää SE:n kannalta???