tiistai 28. syyskuuta 2010

UPM ostamassa Myllykosken

Markkinahuhujen mukaan suomalainen perheomistuksessa oleva pienehkö paperiyhtiö Myllykoski Oyj on päätymässä UPM Kymmene Oyj:lle. Kauppaan kuuluu myös allianssiyhtiö Rhein Papier GmbH. UPM on vahvistanut neuvottelut. On erittäin todennäköistä, että UPM päätyy lopettamaan tuotantokoneistoltaan vanhentuneen ja tappiollisen Myllykosken paperitehtaan Kouvolassa.

Mikäli yrityskauppa toteutuu. Kauppa olisi toteutuessaan historiallinen. Myllykoski oli vuonna 1920 yksi UPM:n edeltäjäyhtiön Yhtyneet Paperitehtaat Oy:n perustajajäsenistä. Myllykoski erosi Yhtyneistä vuonna 1952, jolloin Yhtyneet rakensi Kaipolan paperitehtaan korvaamaan menetettyä tuotantokapasiteettiä.

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Oi voi, taitaa Myllykoskelle käydä huonosti. Rhein Papierin kone (koneet?) lähempänä markkinoita ja huomattavasti tehokkaampia. Ainakin PK4 turhan kapea ja PK6 sekä PK7 ovat modernisoinnin tarpeessa. Harmillista, mutta totta tässä globaalissa kilpailussa.

Anonyymi kirjoitti...

Näin se on, valitettavasti. Myllykoskikin pyörittänyt PK6:ta henkihieverissä. Kone on totaalisen finito, ellei sille tehdä todella isoja investointeja ja vaihdeta tuotantosuuntaa - jonka tekemiseen ei ole mitään perusteita. Jos tälläistä haluttaisiin tehdä, niin ottajia olisi muissakin muuten infraltaan paremmissa tehtaissa.

Mielenkiintoista seurata asian etenemistä. Uskon kaupan itsessään toteutuvan, ei muuten olisi vuotanut julki näin. Entä mitä sanovat kilpailuviranomaiset?

Sinällään ihan odotettavaa, niin kuralla Myllykoski oli. Arvostus omalta osaltani omistajasukua kohtaan on kuitenkin suuri, he ovat tehneet upeaa työtä. Uusi investointi 2007 osui myös hyvin pahaan aikaan talouden kurailujen vuoksi.

Anonyymi kirjoitti...

Vieläkö PK5 on tehtaalla? Miten muu koneisto - minkälaista konekantaa tehtaalla on muuten (voimalaitos?)

Anonyymi kirjoitti...

Onhan se PK5 romurautana hallissa - edelleen kai ovat yrittäneet sitä myydä, mutta ei tuollaisille oikein ottajia löydy. Lisäksi hallissa on paikallaan myös PK1(en varma numerosta), mutta kuitenkin 1900-luvun alussa startattu kone, joka pysähtyi 1970-luvun puolivälissä. Koneessa on viirat ja huovat paikallaan sekä vetoakselin hihnasto ehjänä, sen säilyvyys pitää ehdottomasti taata. Tietty mieluiten ottaisi tehtaan tuottavana laitoksena pitkälle tulevaisuuteen.

Superkalanteri kirjoitti...

Onko koneiden tiedot Wikipediassa ajantasalla?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Myllykoski_Paper

Tämän perusteella museokone on PK3.

Anonyymi kirjoitti...

Mullakun on käsite että ne kaikki ovat lähinnä museokoneita ;)